haber kaynağına ulaşmak için tıklayın
“Tayfun Serttaş'tan bir kitap, bir sergi”
Pilevneli, Tayfun Serttaş’ın "Flashblack" adlı kişisel sergisine
ev sahipliği yapmaya hazırlanıyor. 2011 yılında kamuya açılmasının ardından ilk
kez bir galeri bünyesinde sergilenecek olan Maryam Şahinyan arşivi, sanatçının
görsel arşivlerle süregelen ilişkisinin mekânsal bağlamda kurgulandığı en
kapsamlı sergi olma özelliği taşıyor. Serttaş'ın Aras Yayıncılık'tan çıkan
"Foto Galatasaray"
adlı kitabında da Cumhuriyetin ilk yıllarında kurulan ve 1985'e dek kesintisiz
hizmet veren Foto Galatasaray'ın hikayesi anlatılıyor.
Tayfun Serttaş, arşivsel veri ile olan ilişkisini
‘bağlamdan kopartmanın (decontextualize) ve yeniden bağlama oturtmanın
(recontextualize) koşulladığı transpozisyon’ üzerinden tanımlar. Kariyerinin
çeşitli evrelerinde ustalıkla formüle ettiği farklı niteliklerdeki arşivler
aynı zamanda birer pozisyon kaydırma girişimidir. Sergilerini zaman zaman
farklı disiplinlerden duayenlerin pratiklerine adamaktan kaçınmayan Serttaş
için günümüzde sanatçı ‘önerme’ ile mükelleftir. Serttaş’ın önermesinde arşiv
nesneden ziyade, özneye dönüktür. Sanat yapıtına iliştirilerek/araçsallaşarak
değil, sorunsalın ta kendisi olarak karşımıza çıkar. Medium manipülasyona
uğramaz, video için bant ne ise arşiv için film odur, imgeler esansa
(essence) sadık kalınarak çözümlenir. Ready-made’in ötesidir; keşfedilir,
işlenir, kavramsallaşır ve nihayetinde literatüre kazandırılır. Maryam Şahinyan
arşivi aracılığıyla vurgulanmakta olan, sanatın eyleme içkin doğasında yanıt
bulur. Direnç, bu doğal güzergahta (örneğin bir sınır aktivite olarak
senografi) saklıdır. Bu bağlamda "Flashblack", fotoğrafın ışık kadar
karanlığa tekabül eden teorik mirasına, karanlık odadan süzülen bir ‘aydınlık
geçmiş’ birikimine duyulan gereksinimdir.
Stüdyo fotoğrafçılığı gibi erkek
tekelindeki bir mesleği 60 sene boyunca kesintisiz olarak sürdüren Maryam
Şahinyan yalnızca fotoğraf çekmedi. Aynı zamanda Cumhuriyet tarihinin görsel
açıdan ulaşılması son derece zor bir kesimini kadrajına aldı. Kadın ve erkeğe
özgü mekânsal ve araçsal kriterlerin ayrımına dayanan 20. yüzyıl geleneği, Foto
Galatasaray’ın ‘kadın’, ‘orta sınıf’ ve ‘kentli’ denklemde analiz
edebileceğimiz müşteri kitlesini belirledi. Yarım asrı aşkın süre kendisine
lütfedilmemiş bir mesleğin duayeni, objektifin arkasındaki göz olarak kadındı
Maryam Şahinyan. Erkek bakışından ayrıksı bir görsel tarihin üretimine olanak
tanıdı... Bu bilinçsiz/bilinçli tavır, aynı zamanda Şahinyan arşivini Türkiye
tarihinin en özgün görsel külliyatlarından biri konumuna getirmektedir.
Kimlik/köken tartışmalarının böylesine
yoğun yaşandığı bir dönemde Maryam Şahinyan arşivine dönme kararı keyfi değil.
Türkiye modernleşmesinin farklı katmanları süresince sayısız kere yıkılıp
yeniden inşa olagelen toplumsal normlar, kimsenin kesin aidiyet bildiremediği
bir kültürel muğlaklığın da önünü açmıştır. Buradaki temel sorun her yeni
katmanın, bir önceki katmanı inkar ve yok sayma eğiliminde aranmalıdır. Halbuki
kültürün bekası, içerisinde yeşerdiği bütün olguları kaydetme, koruma ve
yansıtma yeteneğine bağlıdır. ‘Kişisel’ olanın yalnızca mahremiyetin değil,
kamusal tezahürün de alanı olarak görünürlük kazanması, kendini tanımlayabilmek
adına her dönemin ‘ötekisini’ yaratmaktan kaçınmayan iktidar aygıtına karşı
hafıza demokrasisini savunmaktır. Böylesi bir kavrayışla direnmek,
unutmamaktır.
Kitap: FOTO GALATASARAY
Tayfun Serttaş'ın Aras Yayıncılık'tan çıkan
"Foto Galatasaray" adlı kibatında da Cumhuriyetin ilk yıllarında
kurulan ve 1985'e dek kesintisiz hizmet veren Foto Galatasaray'ın tarihine ışık
tutuluyor. Meslek hayatı boyunca 1942 Varlık Vergisi, 6-7 Eylül 1955 olayları,
1974 Kıbrıs Savaşı başta olmak üzere, köyden kente göçün en
şiddetli yaşandığı yıllara ve ülkenin geçirdiği demografik ve sosyolojik
değişimlere kamerasıyla tanıklık eden Maryam Şahinyan, geride bıraktığı 200 bin
imajlık arşiviyle, bizlere bütün bir Cumhuriyet tarihinin görsel izdüşümünü
sunuyor.
Sanatçı/Araştırmacı Tayfun Serttaş'ın
editörlüğünde hazırlanan eserde, İstanbul'un yakın dönem klasik fotoğraf
stüdyolarından bugüne ulaşabilmiş Foto Galatasaray arşivinden seçilen bine
yakın fotoğraf yer alıyor. SALT Araştırma ve Programlar direktörü Vasıf Kortun
ve yazar Karin Karakaşlı'nın sunuş yazılarıyla zenginleşen kitapta arşiv
fotoğrafları, "Kültürel Temsiliyet", "Toplumsal Cinsiyet",
"Göç ve Değişme", "İdealize Edilmiş Çocuk
Bedenleri" ve "Moda Yansımaları" gibi çeşitli başlıklar altında
inceleniyor. Kimler gelip geçmiyor ki elli yıl boyunca
Maryam Şahinyan'ın I. Dünya Savaşı'ndan kalma körüklü kamerasından... Birkaç on
yıl içinde şehrin demografik haritasından silinecek olan Katolik din
görevlileri, Ermeni rahibeler, bar mitsva'ya giren Musevi çocuklar, hatıra
fotoğrafı çektiren Rum kızlar, Bolşevik Devrimi'nden kaçıp İstanbul'a sığınan
Ruslar, opera sanatçıları, müzisyenler, göçlerle İstanbul'u mesken tutan
taşralılar...
Foto Galatasaray, çehresi günbegün değişen İstanbul'un tarihini bir kez daha yazmaya çağrı niteliğinde. Türkiye'nin ilk kadın stüdyo fotoğraf sanatçısı Maryam Şahinyan'ın objektifinden akıp giden İstanbul'un tarihi...
Kaynak: 'Tayfun Serttaş'tan bir kitap, bir sergi"
Foto Galatasaray, çehresi günbegün değişen İstanbul'un tarihini bir kez daha yazmaya çağrı niteliğinde. Türkiye'nin ilk kadın stüdyo fotoğraf sanatçısı Maryam Şahinyan'ın objektifinden akıp giden İstanbul'un tarihi...
Kaynak: 'Tayfun Serttaş'tan bir kitap, bir sergi"
19 Nisan 2018, CNNTurk - Kültür Sanat
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder